Konkurransen jevner seg ut

Publisert 28.03.2012 av Ingrid Marie Sakariassen, Sofia Storhaug. Endret 30.08.2012.

Sentrumsbutikkene har merket stor konkurranse fra nyåpningen av City Nord. Nå er dette i ferd med å jevne seg ut.

PLASS TIL BEGGE: Konkurransen mellom Bodøs største kjøpesentre har jevnet seg ut.

Da City Nord ble Nord-Norges største kjøpesenter med 13 nye butikker og 17000 nye kvadratmeter i november 2011, var det knyttet mye spenning opp mot hvordan butikkene i sentrum ville merke den økende konkurransen. Senterleder hos Koch i Glasshuset, Johnny Gulbrandsen innrømmer at de merket nedgang i omsetningen etter storsenterets nyåpning.

– At vi ville merke nyåpningen på omsetningen var forventet. Nyhetens interesse er noe vi som etablert kjøpesenter vanskelig kan konkurrere med, sier Gubrandsen.

GODE RESULTATER: Senterleder på Koch Johnny Gulbrandsen, er fornøyd med at senteret igjen kan levere gode resultater tross konkurransen fra City Nord

Nedgangen kom ikke som noe sjokk på senterlederen, og han har ikke vært bekymret for at den skulle vedvare.

– Til å begynne med merket vi at City Nord trakk mye folk. Etter nyttår har derimot tallene økt igjen, og nå ligger vi mer jevnt.

– Per i dag kan vi si at konkurransen har jevnet seg godt ut. Tallene fra forrige måned lå på samme nivå som fjoråret, så det er en god utvikling, konkluderer senterlederen.

Ulike målgrupper
Mens Gulbrandsen på Koch trekker fram at senteret satser på en yngre og mer urban målgruppe, blant annet ved bruk av kundeklubb på SMS, Facebook og lansering av en ny app for kjøpesenteret, satser City Nord på en noe eldre kundegruppe.

– City Nord har siden åpningen i 1994 vært kjent som et familiesenteret, og det er en profil vi har valgt å kjøre videre på, sier senterleder Arnfinn Larsen.

Ingen rivalisering

IKKE RIVALER: Arnfinn Larsen, senterleder på City Nord vil på ingen måte stjele kunder fra byen.

Larsen vil ikke uttale seg om noen eventuell nedgang hos City Nord etter åpningen, men er glad for at konkurrentene i sentrum gjør det bra.

– Vårt mål har aldri vært å ta livet av sentrumsbutikkene. Tvert i mot. Vi jobber sammen for å få folk til Bodø, og for å løfte regionen. En by som Bodø har behov for to sterke kjøpesentere sier Larsen bestemt.

Han mener at konkurranse er viktig for å bidra til økt kjøpekraft blant innbyggerne.

– Det bidrar videre til økt vekst i samfunnet, sier Larsen, og han mener de må gjøre i Bodø, som de har gjort i mange andre byer.

Han viser også til næringsplanen til kommunen, som ble vedtatt i 2005, hvor utbygging av næringslivet stod høyt i kurs.

– Byen er i vekst, og vi har nå rundet 50 000 innbyggere. Da må næringslivet følge etter, avslutter City Nord-sjefen.

BEDRE SERVICE: Lisa Olsen satser på å gi kundene bedre service enn konkurrentene.

Satser på service

Butikksjef hos Kremmerhuset på Koch, Lisa Dahle Olsen har merket konkurransen godt i butikken.

– Vi har jo startet opp en søsterbutikk på City Nord også, så vi merker konkurransen både fra den og de andre interiørbutikkene på Stormyra.

For å trekke kundene til byen satser de på service.

– Vi satser på å være best på service, og å møte kundene på en hyggelig måte. Det er stort sett den eneste delen som er i vår makt, sier Olsen.

Hvor foretrekker besøkende på de konkurrerende kjøpesentrene å handle?Se video!